تولیدی ورزشی نیار اسپرت


آموزش نحوه بستن فوتبال دستی

آموزش مونتاژ فوتبال دستی :

طریقه نصب فوتبال دستی :

ابتدا فوتبال دستی را به صورت معکوس بر روی یک سطح نرم قرار می دهیم و پایه ها را به بدنه محکم می بندیم .

تذکر: برای بستن پایه ها به فوتبال دستی مورد نظر فقط کافیست که سوراخ های هر پایه را درست منطبق بر سوراخ های بدنه قرار دهیم و پیچ ها را به ترتیب ضرب دری توسط مهره مخصوص به آن ها محکم کنیم سپس ته پایه ها را به پایه می بندیم.

طریقه نصب آدمک ها و لاستیک ضربه گیر :

هر فوتبال دستی دارای 8 میلگرد می باشد که 4 عدد آن دارای سه سوراخ بطول 115 – 2 عدد آن دو سوراخ بطول 124 و 2 عدد دیگر دارای پنج سوراخ بطول 102 می باشد. ( به جز S2 S1 و S3 و مدل روسی که دارای چهار سوراخ می باشد).

تذکر : توصیه می گردد آدمک های وسطی فوتبال دستی هایی که ضربه گیر فنری دارند چهار آدمکی بسته شود.

مرحله اول : ابتدا دسته ها را وارد میلگرد می کنیم. برای این عمل باید دستگیره ها از سمتی وارد میلگرد شود که فاصله ی سر میلگرد تا اولین سوراخ ، بزرگتر از سمت دیگر باشد.

مرحله دوم : طریقه ی چیدمان میلگردها به صورت زیر می باشد :

در یک سمت فوتبال دستی می ایستیم به طوری که ردیف اول ، دوم ، چهارم و ششم مربوط به یک سمت بازی باشد . یک میلگرد سه سوراخه برای دروازه بان استفاده می شود که میلگرد دروازه بان باید در دست چپ قرار گیرد . دروازه بان را می توان به صورت سه تایی یا تکی بست استاندارد جهانی تک دروازه بان است و اگر به صورت تکی بسته شود باید به دو سوراخ دیگر استپر (Stoper) بست تا حرکت میلگرد را محدود کند.

((لازم به ذکر است مطابق شکل 2 استپر استوانه ایست تو خالی (شبیه ضربه گیر) از جنس پلاستیک سخت که دو طرف آن دو سوراخ (محل اتصال پیچ به میله) تعبیه شده است و بر روی هر میز چهار عدد استپر فرستاده می شود) میلگرد دوتایی را برای دفاع (ردیف دوم) و میلگرد پنج سوراخه برای هافبک (ردیف چهارم) و سه سوراخه دیگر را برای خط حمله (ردیف ششم) استفاده می کنیم. در سمت دیگر فوتبال دستی می ایستیم و و توضیحات فوق را مجددا اعمال می کنیم .

مرحله سوم : ضربه گیر ( مطابق شكل 3) باید داخل زمین بین هر آدمک و دیواره و همچنین بین هر استپر و دیواره قرار گیرد . در انتها در پوش سر میلگرد (شکل 4) را روی سر میلگرد قرار می دهیم.

تذکر: بسته به نوع فوتبال دستی دو نوع ضربه گیر موجود می باشد نوع متداول ضربه گیر های لاستیکی می باشد (مطابق شکل شماره 3) و نوع دوم ضربه گیرهای فنری است که بیشتر در فوتبال دستی های طرح قدیمی مانند چوب روسی استفاده می شود که در دو طرف هر فنر دو واشر فنر رنگی متصل است

مرحله چهارم : چنانچه بعد از نصب میلگرد متوجه شدیم که میلگرد حرکت عرضی سفتی دارد به معنای این است که میلگرد در اثر حمل و نقل آسیب دیده و باید تاب گیری خفیفی انجام شود . برای این منظور بایستی با یک جسم سخت همانند چکش چند ضربه ی ملایم بر روی میلگرد کنار واشرهای داخلی بزنیم و دسته را بچرخانیم و هر کجا سفت حرکت کرد مجددا ضربه آرامی به میلگرد می زنیم و این عمل را ادامه می دهیم تا تاب میلگرد رفع گردد.

تذکرات :

الف) چنانچه بعد از نصب متوجه شدیم که دستگیره ، مانع از چسبیدن ضربه گیر آدمک به دیواره می شود به معنای این است که میلگرد یاد شده را اشتباه وارد کرده ایم و باید جهت وارد کردن میلگرد را برعکس کنیم.

ب) فراموش نشود که دستگیره ی دروازه بان در هر حالتی باید در سمت چپ ما قرار گرفته باشد.

ج) یک قطره روغن با پارچه آغشته به روغن بر روی میلگرد در کنار واشرها می زنیم میلگرد را حرکت طولی و چرخشی می دهیم تا میلگردها به راحتی حرکت کنند. و همچنین توصیه میشود که هر چند وقت یکبار این عمل روغنکاری انجام شود .

ی) لازم به ذکر است به هیچ وجه فوتبال دستی های ضد رطوبتی که به صورت روکش وکیوم (روکش PVC) ساخته شده اند را در معرض تابش مستقیم آفتاب و بارش مستقیم باران قرار ندهیم.

 

آشنایی با موقعیت میلگردها و آدمک ها :

ردیف اول :: میلگرد 3 سوراخه :: دروازه بان آبی(امکان بستن تک دروازه بان با بستن استوپر)

ردیف دوم :: میلگرد 2 سوراخه  ::  دفاع آبی

ردیف سوم :: میلگرد 3 سوراخه  ::  هافبک قرمز

ردیف چهارم :: میلگرد 5 سوراخه یا 4 سوراخه  ::  حمله آبی

ردیف پنجم :: میلگرد 5 سوراخه یا 4 سوراخه  ::  حمله قرمز

ردیف ششم  ::  میلگرد 3 سوراخه  ::  هافبک آبی

ردیف هفتم  ::  میلگرد 2 سوراخه  ::  دفاع قرمز

ردیف هشتم :: میلگرد 3 سوراخه :: دروازه بان قرمز(امکان بستن تک دروازه بان با بستن استوپر)